Aktualności > Nowe trendy w pracy psychologicznej z dziećmi i młodzieżą

Nowe trendy w pracy psychologicznej z dziećmi i młodzieżą

Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń zaprasza na konferencję: Nowe trendy w pracy psychologicznej z dziećmi i młodzieżą, która odbędzie się w siedzibie WCIES, dnia 22 listopada w godzinach 12.45 - 18.30

Uczestnicy otrzymają bezpłatne publikacje odnoszące się do tematyki konferencji przygotowane przez Wydawnictwo GWP. Zapraszamy do rejestracji. Poniżej szczegółowy program konferencji.

Cele:

  • Zapoznanie uczestników z nowymi koncepcjami w pomocy psychologicznej dzieci i młodzieży.
  • Przedstawienie specyfiki pracy terapeutycznej z nastolatkiem
  • Wprowadzenie do modelu DNA-V pracy z nastolatkami
  • Wprowadzenie do Dialogu Motywującego w szkole
  • Wprowadzenie do III fali terapii behawioralnych

12.00-12.45 

Rejestracja  uczestników

12.45-13.00

Otwarcie konferencji

13.00-14.30

dr Konrad Ambroziak Nastolatek jako kontekst – kilka słów o terapii nastolatków

Nastolatek wnosi ze sobą do gabinetu terapeuty bardzo dużo różnych kontekstów. Po pierwsze kontekst, dorastania – jest z pewnością innym klientem od dzieci i osób dorosłych. Gdzieś pomiędzy nimi sam stara się zbudować swoją tożsamość. Po drugie, kontekst rodzinny – na terapię zgłaszają go najczęściej rodzice, ponieważ niepokoją się o rzeczy, które często nie martwią samego nastolatka. Może prowadzić to do wielu pytań terapeutów – z kim pracować, czyje cele realizować. Po trzecie kontekst społeczny – oczekiwania nauczycieli, innych dorosłych, rówieśników, z którymi styka się młoda osoba i musi na nie odpowiadać. Często na terapii musimy się również do niej odnosić. Wystąpienie będzie poświęcone analizie powyższych kontekstów. 

dr Marcin Domurat Konflikt z innymi czy z samym sobą? – o koncepcji współczucia w terapii nastolatków

Często krytykując samych siebie zaczynamy nie lubić też innych osób. Gdy wewnętrzny krytyk przejmuje nad nami władzę stajemy się zgorzkniali, smutni, ale często też źli. Koncepcja współczucia do samego siebie jest nową koncepcją w III fali terapii behawioralnych. Zakłada nie tyle zmianę sposobu myślenia o sobie, co zmianę stosunku do samego siebie. Możemy siebie i innych traktować ze złością, ale możemy również zwrócić się do siebie z miłością i współczuciem. Badania pokazują, że terapia oparta na współczuciu jest skuteczna w leczeniu zaburzeń zachowania u nastolatków.

14.30-15.00

Przerwa

15.00-16.30

dr Małgorzata Adamczyk-Zientara Jak skutecznie rozmawiać z uczniem – dialog motywujący w szkole

W trakcie wystąpienia zastanowimy się nad nieskutecznymi sposobami budowania motywacji  młodych ludzi. Panuje przekonanie, że młodzież będzie robić różne rzeczy, jeżeli się ją zastraszy. Jak pokazuje doświadczenie, jest to nieprawda. Zamiast tego zademonstruję skuteczne metody wydobywania własnej motywacji do zmiany oparte na zasadach Dialogu Motywującego. Pokażę na co warto zwrócić uwagę rozmawiając z uczniem o motywacji.

mgr Hubert Czupała - Model DNA V – czyli jak uczyć nastolatków radzenia sobie z emocjami, osiągania życiowych celów i budowania więzi?

 W moim wystąpieniu przedstawię przykład nauczania umiejętności społecznych i emocjonalnych w codziennej praktyce szkolnej nazywany DNA V, który stanowić może alternatywę i uzupełnienie dla dotychczasowych propozycji działań z zakresu wychowania i promocji zdrowia oraz profilaktyki i terapii zaburzeń zachowania dzieci i młodzieży. Zaproponuję również jak edukacja psychologiczna w szkole może integrować różne oparte na dowodach naukowych interwencje w taki sposób, by uwzględniały one społeczny oraz indywidualny kontekst, jak również wspierała zdrowy proces dojrzewania młodych ludzi.

16.30-17.00

Przerwa

17.00-18.30

prof. Maria do Ceu Salvador – Możliwości i efektywność terapii poznawczo-behawioralnych dzieci i młodzieży od pierwszej do trzeciej fali.

W ostatnich dekadach psychoterapia dzieci i młodzieży (w szczególności psychoterapia poznawczo-behawioralna) dokonała ogromnych postępów. Od terapii behawioralnej, przez terapie poznawczo-behawioralne kończąc na terapiach opartych o uważność i akceptację – CBT jest najbardziej użyteczną i opartą na dowodach formą terapii dzieci i młodzieży. W trakcie wykładu zaprezentuję podstawowy model terapii poznawczej i ostatnie modyfikację tego modelu w odniesieniu do trzeciej generacji terapii behawioralnych


< Wróć